أسهل و أسرع طريقة لاحتراف النطق في الانجليزي – مجتهد

1 يوليو 2018
,,, ADMIN 1 يوليو 2018 لا يوجود تعليقات 4641

كورس انجليزي مجانا

مشكلة النطق في اللغة من أصعب المشاكل الي ممكن تواجهك في تعلم اللغة ومحاولة الوصول لمرحلة الاحتراف فيها و كمان هو اول شئ بتحكم بيه علي مستوي المتحدث ..
في البداية التحدث مش بنفكر هل هو يمتلك حصيلة كلمات ؟ او هل هو علي علم بقواعد الجرامر ؟ ولكن اول شئ بيكون واضح طريقة كلامه و مخارج الحروف ونطقه بشكل عام و بسبب ده مهم جدا تتمكن من النطق قبل اي انترفيو و لمعظم الوظائف حاليا.
في خطوات بسيطة هنعرض عليك حل للمشكلة :
1- استخدم تطبيق من التطبيقات المهتمة بالنطق مثل تطبيق ELSA و يعمل التطبيق بشكل قوي علي تحسين النطق حيث انه ايضا بيعتمد علي الذكاء الاصطناعي في معرفة الخطأ و يساعدك علي تصحيحه ..
للتحميل اندرويد :  https://goo.gl/N23HKP

للتحميل IOS : https://goo.gl/qVyk8D

2- ابتعد تماما عن المحاولات التقليدية في حفظ الكلمات والجمل و اجعل كل هدفك معرفة طريقة النطق الصحيح عن طريق القواميس و ده متوضح بالتفصيل في فديو لاستاذ فهد الي وضح فيه بشكل مبسط ازاي تقدر تستخدم القواميس لتحسين النطق
:https://goo.gl/t7uw5G

3- تقدر تستغل مشاهده فديوهات TED الممتعة في انك تحسن لغتك في اللغة و تحسن النطق و الاستماع و ده متوضح بشكل تفصيلي هنا : https://goo.gl/nojkqH

4- مهم جدا انك تعرف ان طبيعي تخطأ في بدايه تعلمك للنطق الصحيح و ابتعد عن الخجل في المحاولة لان بكثرة المحاولات تستطيع ان تصل لهدفك .. اتحدث مع نفسك في البداية بصوت عالي و حاول مرات متكرر حتي تصل لمرحلة الرضي عن مستواك و طريقة نطقك .

5- اخيرا الممارسة المستمرة للغة و محاولة الوصول لطرق مختلفة للمارسة دول 3 طرق مختلفة هتساعدك تحسن و تعلي من مستواك في اللغة : https://goo.gl/QeiaUY

6- حاول تمارس اللغة أكتر من مرة وخصوصاً مع أهل اللغة وحاول تروح الأماكن اللي بيكون في أجانب كتير واسمع بس في الأول هما بيتكلمو ازاي وايه طريقتهم، وبعد فترة هتكون بتتكلم زيهم.

7-بعد أن تنهي محادثتك باللغة الانجليزية، حاول أن تفكر قليلاً كيف جري المحادثة بينكم وايه الكلام اللي الصح اللي قولته في المحادثة، وايه الكلمات اللي كنت حابب تكون عارف معناها، وهل انت كنت حاسس بالثقة لما اتكلمت في الموضوع ده ولا لأه، وبهذه الطرقة ستزيد ثقتك بنفسك بشكل كبير جداً وكمان هيكون عندك مفردات جديدة إذا تحدثت في نفس الموضوع مرة أخري.

8-اقرأ كتب ومجلات ودايماً اسمع لأغاني وأفلام باللغة الانجليزية، وابحث دائماً عن التعابير الجديدة والمثيرة للاهتمام والتعابير العامية والمرادفات، ولا تنسي أن تدون كل الكلمات الجديدة وخاصة الكلمات التي تريد أن تعرف معانيها لاحقاً ولم تفهمها.

9-سجل صوتك وانت تتحدث باللغة الانجليزية، وبعد الانتهاء من التسجيل اسمعه وابدأ صحح الأخطاء اللي في التسجيل، سواء كانت الأخطاء في القواعد أو في نطق الكلمات.

10- تعلم تعابير اللغة الانجليزية، ليس فقط مفرداتها وكلماتها، وهذه التعابير تكون أساسية حتي تتكلم اللغة بشكل تلقائي وتتكلمها بطلاقة، وبالطبع هذه التعابير ليست لها ترجمة حرفية باللغة الانجليزية فهي تعابير ومصطلحات.

11- استمتع بوقتك وأنت تتعلم اللغة الانجليزية، ودائماً تحدث مع نفسك سواء أمام المرآه أوفي حجرتك.

كورس انجليزي مجانا

اقرأ أيضاً: