لو لسة مأخدتش كورس Learning how to learn اعرف ان فاتك كتير ! – مجتهد

Learning how to learn تعلم كيف تتعلم هي أولى خطوات التعلم الحقيقي كم من المرات تعثرت في الطريق وغيرت اتجاهك بعد أن قطعت شوط كبير في هذا الطريق لمجرد أنك اكتشفت أنك على الطريق الخطأ.

كم من المرات حددت اتجاهاك وصعدت أولى درجات السلم واكتشفت أنه طريق غير مكتمل وتعيد  تغيير اتجاهك مرة أخرى.

كورس Learning how to learn الآن:

يقول أحد المتقدمين وأصحاب العلامات الرائعة في السوشيال ميديا عندما تعلم Learning how to learn عندما طُلب منه تقديم نصيحة على إحدى صفحاته على السوشيال ميديا قائلًا: لكل متعلمي ال seo عليك أن تعرف أولًا:

How to search online

إنك تتعلم How to search online لان فعليا كل حاجة بتدور عليها موجودة اون لكن ليس كل الاشخاص تعرف توصل لكل ما يبحثوا سواء كانت تجارب، دراسات حالة، نصائح، شروحات تطبيقية، مقولات، كتب، ملخصات، افكار، اراء، الخ…

واختتم قائلًا: إن لم تستطع أن تعرف ما تحتاجه بنفسك ستحتاج الكثير من الوقت للوصول لبداية الطريق وستكون دائمًا في حاجه دائمة لمن حولك.

هتدفع فلوس كثير في حاجات كانت متاحة for free هتحتاج وقت طويل عشان تطور لانك دائما هتبقي عايز حد يدلك عالمعلومة وفي الزمن ده اللي مبيساعدش نفسه محدش بيساعده.

كيفية الحصول على كورس Learning how to learn

الكورس ده واحد من اقيم الكورسات  Learning how to learn اللي ممكن تتاخد

الكورس ببساطة بيعلمك ازاي تذاكر ، وهتعرف يعني ايه وهم المذاكرة، وازاي دماغك بتشتغل، وازاي تعالج مشكلة التسويف او المماطلة (انك تاجل كل حاجة)، وايه انسب الطرق اللي ممكن تعالج بيها مشكلة النسيان اللي عندنا كلنا ماشاء الله

والعظيم بقي ان الكورس مجاني (مفتوح فيه ال financial aid ) +

انه مترجم بالعربي (متاح الترجمة بالعربي) + انك لما تخلصه هتاخد شهادة مجانية عن طريق انك بتختار الدعم المادي financial aid

الكورس بيوضحلك أزاي تعرف تذاكر و ازاي تقدر تذاكر أقل و تتحصل علي كم أكبر من المعلومات في نفس الوقت

ده لينك الكورس :- https://goo.gl/DJ7S8x

إقرأ أيضاً :  أفضل 5 كورسات في تعليم اللغة الانجليزية مجانا للمبتدئين

دورة تعلم كيف تتعلم:

دورة تعلم كيف تعلم Learning how to learn من مؤسسة رواق

تقدم أحد المؤسسات العلمية دروة مدتها 4 أسابيع مجانية تمنحك عدد من القدرات ومهارات التعلم الفعال وهذه الدورة أثبتت أنها فريدة في إطار التعلم حيث تعين المتعلمين على تحدي العقبات التي تحول دون نجاحه.

وتساعد بخطوات واضحة وتمرينات في التغلب على العثرات والعقبات.

توفر هذه الدورة نسيج متكامل من أدوات التعلم المبتكرة بالسلوكيات الشخصية والحياتية.

للحصول على الدورة اضغط هنا

وفي ظل أجواء كورونا وظل التعلم أون لاين عليك أن تحدد هدفك حتى لا تعثر كثيرًا في تحديد الهدف لأن أثناء تحقيق الهدف ذاته تحتاج إلى الصير والمثابرة.

من أراد المعالي سعى ليحقق ما يريد ولا تنظر وراءك لتضل وإنما الطريق أمامك وليس خلفك ومهما كان هناك عثرات فالنجاح مذاقه لا يوصف.

الزوار شاهدوا أيضًا:

إقرأ أيضاً : أهم 150 فعل الأكثر استخداماً في اللغة الانجليزية PDF , وأهم تصريف الافعال الانجليزية pdf
وأخيراً، شكرا لكم لقراءة المقال حتى النهاية، يمكنك قراءة المزيد من المقالات من كورسات مجانية من هنا.. مقدمة لكم من أكاديمية مجتهد