ملخص كتاب الأب الغني و الأب الفقير 15 دقيقة قراءة و مراجعة كرتونية

ملخص كتاب الأب الغني و الأب الفقير pdf

سنعرض في هذة المقالة ملخص كتاب الأب الغني و الأب الفقير المؤلف روبرت كيوساكي (بالإنجليزية: Robert Toru Kiyosaki )‏ من مواليد 4 أبريل 1947، هو رجل أعمال أمريكي خبير مختص في التنمية البشرية، ومؤلف كتاب الأب الغني والأب الفقير أفضل الكتب مبيعا حسب صحيفة نيويورك تايمز.
فى هذا الكتاب يعرض ما يعلِّمه الأثرياء ولا يعلِّمه الفقراء وأفراد الطبقة الوسطى لأبنائهم عن المال .
الأبطال يجعلون المصاعب تبدوا هينة، فإذا كانوا هم قادرين على فعلها، فكذلك أنا وأنت. حين يجعل الكثيرون عملية الاستثمار صعبة وخطيرة بل مستحيلة، ابحث عن أبطالك وتصرف كما كانوا ليتصرفوا لو كانوا مكانك , ملخص كتاب الأب الغني و الأب الفقير . 

ملخص كتاب الأب الغني و الأب الفقير

الجزء الأول من ملخص كتاب الأب الغني و الأب الفقير : الكتاب بيناقش فكرة ان كونك فقير او غني ده سببه أفكارك و سلوكك مش مقدار ما تمتلكه من المال كمثال الكتاب بيعرض طفلين واحد اسمه عمر و واحد اسمه فادي , الطفلين من متابعتهم للأطفال الأغنيه ادكوا انهم يمتلكوا احدث التلفونات و الألعاب فقرروا يسألوا والدهم ازاي نقدر نبقي أغني ؟
عمر والده فقير في طريقة تفكيره و علي العكس فادي والده غني في طريقة تفكيره
فخلونا نشوف ازاي الاب الغني و الفير هينصحوا اولادهم ازاي ممكن يبقوا أغني ؟
الأب الفقير هسنصح ابنه انه يذاكر كويس عشان يلاقي وظيفه كويسة
الاب الفقير هينصح ابنه ان حب المال هو سبب كل المصائب و المشاكل المادية
الاب الفقير هينصح ابنه انه يتسلق السلم الوظيفي
الفقير لما يوجه تحدي يعترف و يقول انا مقدرش
الفقير لازم يخاف من المخاطرة و انك دور علي منطقة الأمان بقدر الأمكان
الفقير بيشغل دماغة ازاي يعمل cv ممتاز عشان يقدر يلاقي شغل
اما الاب الغني هينصح ابنه انه يذاكر كويس عشان يمتلك شركة و يديرها بشكل ممتاز واحترافي
الاب الغني هينصح ابنه ان نقص المال هو سبب كل المصائب و المشاكل المادية
الاب الغني هينصح ابنه انه يمتلك السلم الوظيفي بالكامل
الغني لما يواجه تحدي بيعترف و يقول ازاي هقدر و ابني خططي عشان اواجه التحدي و اتغلب عليه
الغني بيعشق المخاطرات و بيدور عليها عشان يقدر يواجه تحديات جديدة و يقدر يتعلم و ينضح و يكبر من نفسه
الغني بيشغل دماغة ازاي يعل دراسة جدوي للمشاريع و ازاي ممكن يمتلك مشروع يجني منه ارباح و يستثمر ماله القليل ليصبح كثير مع الوقت و الجهد

وهم الوظيفة الأمنة عبودية الوظيفة

الجزء الثاني من ملخص كتاب الأب الغني و الأب الفقير : لازم تتعامل مع الوظيفة الأمنة لو عاوز تبقي غني انها مرحلة قصيرة الأجل علي عكس ما يحاول ان يزرعه في عقولنا ابائنا انها الملاذ الأمن و الحصن المنيع , الوظايف مهما طال ارباحها او العائد الشهري ليها فأقصي طموحك هيكون انك تقدر تدفع فواتيرك و مصاريف بيتك و أولادك و لكن عشان تبقي غني و تقدر تمتلك ثروة حقيقة ليك و لأولادك فهنا الموضوع هيبقي مختلف و لازم تخرج من إطار التفكير الوظيفي المحدد في الشركات و تجعله مرحلة قصيرة الأجل كما ذكرنا .
الكتاب لا ينصحك بأن تأخذ هطوة استقالة من العمل الوظيفي و لكن الفكرة هو انك بجانب العمل الوظيفي لازم تهتم بعملك الخاص و تخطط ليه و تتدرسة و تجعله هدف كبير أمامك و تجعل استقالتك قريبة بقدر الأمكان و لكن بعد ان تكون درست خطوتك القادمة و أيضاً استطعت ان تأخد الخطوة الأولي فيها و بدأت تجني ارباح حتي لو قليلة.

الأصول و الخصوم

الجزء الثالث من ملخص كتاب الأب الغني و الأب الفقير : كل حاجة انت بتمتلكها اما بتخليك أغني ( الأصول )  او بتخليك أفقر ( الخصوم )
الأصول هي المصدر الي ممكن تجيب المال كمثال الأرض المباني الذهب
اما الخصوم هو كل شئ بينقص المال من جيبك زي قروض اقساط و غيره
عشان تبقي غني لازم تجمع اكبر قدر من الأصول و تقلل بقدر الامكان اكبر قدر من الخصوم و متحطش نفسك في دوامة خصوم متعرفش تخرج منها بسهولة.

لا تعمل من أجل المال

الجزء الرابع من ملخص كتاب الأب الغني و الأب الفقير : الهدف هنا الكاتب بيقول لا تعمل من أجل المال بل أجعل المال يعمل من أجلك , نعم ذلك هو تفكير الأغنياء.
كمثال الكاتب بيذكر مثال / أحمد مبرمج في شركة كبيرة , أحمد عشان يزود من دخله فكر انه يشتغل شغلانه تانية بجانب عمله الأساسي , أحمد بيعمل و يدور من أجل المال لكن الشئ الي أحمد مش قادر يستوعبه ان مها زاد الدخل و الربح فأن بردو مصارفه هتزيد و لا زم أحمد يفكر برا الصندوق , كمثال أن احمد بجانب شغلة الاساي يعمل برنامج برمجي لإدارة و الحسابات و يعرضة علي امحلات و الشركات الناشئة و يسعي بجد انهم يشتروا منه البرنامج البرمجي و مع الوقت يجيب مندوبين مبيعات و ينتشروا و يوزعوا البرنامج بتاعه علي كل الشركات و المحلات بتفكير تسويقي محترف و ضمان نجاح الطرفين و بكده مع الوقت أحمد هيبقي معاه تيم كامل و مع الوقت أحمد هيبقي قاعد في بيته و الأرباح هي الي بتجيله لحد عنده لأن في تيم قدر يديرة و قدر يخلي المال هو الي يعمل من أجله و مع الوقت هيبقي غني لو قدر يطمح ويكبر نجاحه اكتر .
الموضوع بالتأكيد ليس بهذة السهولة هيواجه صعوبات و تحديات و قد يفشل احياناً و لكن مع الوقت و الطموح و الرغبة الفشل هيفهمه الصح و يقدر مع الخبرات و الوقت ينجح.
القاعدة بسيطة جدا : اكتشف طريقة دخل من أعمال مش بتطلب وجودك و كررها الاف المرات . 

افشل بشجاعة

الجزء الخامس من ملخص كتاب الأب الغني و الأب الفقير : الذكاء لوحدة عمره مهيخليك تبقي غني لازم مع الذكاء و التخطيط يجي الشجاعة , مش اي حد بيقدر ياخد الخطوة و الخطورة في انك تبقي غني و عشان كده عدد الأغنياء اقل بكتير من عدد الفقراء , امتلك الشجاعة انك تاخد المخاطرة و انك تخرج برا منطقة الراحة و الدوامة الي فيها بشكل متستمر و بشكل يومي .
طريقة البحث عن الفرص الثمينة معروفة : التجربة + المخاطرة
الأغنياء بيخاطروا بيكسبوا و بردو بيخسروا , كل ما تبقي ذكي و خطواتك مدروسة كل مهتقدر تحقق نجاح اكبر و تقدر مع الوقت تعلي و تحقق نجاحات أكبر بكتير .

الفرق بين الغني و الفقير

الجزء الأخير من ملخص كتاب الأب الغني و الأب الفقير : الكاتب بيقول في اخر الكتاب ان الفرق بين الغني و الفقير ان طبيعي الاتنين بيخافوا يخسروا فلوسهم بس طريقة تعامل الغني مع الخوف مختلف عن الفقير , الكاتب بيقول انه يعرف كتير جداً اغنية و كل الي يعرفهم مفيش فيهم حد مخسرش فلوس كتير قبل كده , الطبيعي انهم خسروا و وقعوا و قاموا , و لكن بيقول بردو انه يعرف كتير من الفقرا متعرضوش اساسا للخسارة قبل كده بسبب خوفهم من أنهم يخدوا مخاطرة من الاساس .
متحرمش نفسك من النجاح بسبب خوفك من المخاطرة , اردس و اسأل و ابني معلوماتك بشكل صحيح و اتخذ المخاطرة .

المصدر : الأب الغني والأب الفقير – مراجعة كرتونية ل كتاب روبرت كيوساكي 

إقرأ أيضاً : كورسات أونلاين مجاناً من مايكروسوفت